STATUT
Poradni Specjalistycznej
Młodzieżowy Ośrodek Profilaktyki i Psychoterapii MOP
aktualizacja z dnia 4 grudnia 2024 r
SPIS TREŚCI:
I. Postanowienia ogólne
II. Cele i zadania Poradni Specjalistycznej MOP
III. Organy Poradni Specjalistycznej MOP
IV. Organizacja pracy poradni
V. Pracownicy poradni
VI. Dokumentacja poradni
VII. Współpraca z innymi podmiotami
VIII. Postanowienia końcowe
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Podstawę prawną działania Poradni Specjalistycznej MOP i opracowania niniejszego statutu stanowią:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.nr 256/2004, poz.2572 ze zm.).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz.U.z 2021 r. poz.1762 ze zm.).
- Rozporządzenie MENiS z 11 grudnia 2002 w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U.nr 223, poz.1869).
- Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U.nr 228, poz.1492).
- Rozporządzenie MEN z 01 lutego 2013 w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U.poz.199 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2017 r. poz. 59) oraz akty wykonawcze.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.2017r. poz.1591 z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U.2017r, poz.1646)
11. Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r., poz. 1116)
12. Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 2 września 2022 r.
w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
§1
- Poradnia nosi nazwę:
Poradnia Specjalistyczna Młodzieżowy Ośrodek Profilaktyki i Psychoterapii MOP, zwana dalej Poradnią Specjalistyczną MOP.
- Poradnia Specjalistyczna MOP jest placówką publiczną i działa w systemie oświaty.
- Organem prowadzącym poradnię jest Miasto Stołeczne Warszawa.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad poradnią jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
- Siedzibą Poradni Specjalistycznej MOP jest lokal przy ul. Boryszewskiej 4 w Warszawie.
- Poradnia realizuje swoje zadania również w siedzibach szkół i innych placówek oświatowych oraz ośrodkach szkoleniowo – rekreacyjnych.
- Terenem działalności poradni jest Miasto Stołeczne Warszawa. Poradnia może objąć opieką uczniów szkół z innych powiatów województwa mazowieckiego, jeśli władze tego powiatu zawrą odpowiednie porozumienie w tej sprawie z Miastem Stołecznym Warszawa.
- Poradnia jest placówką realizującą zadania terapeutyczne, edukacyjne i profilaktyczne.
- Poradnia używa pieczęci podłużnej o treści:
Poradnia Specjalistyczna
MŁODZIEŻOWY OŚRODEK
PROFILAKTYKI I PSYCHOTERAPII MOP
00-781 Warszawa, ul. Boryszewska 4
tel. 22 646 57 25, 22 646 57 28
regon 017384450, NIP 521-29-36-967
- CELE I ZADANIA PORADNI SPECJALISTYCZNEJ MOP
§2
- Podstawowym celem działania Poradni Specjalistycznej MOP jest udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej i terapeutycznej młodzieży w okresie dorastania, wspieranie rodzin oraz inicjowanie zmian w środowisku społecznym młodzieży.
- Poradnia Specjalistyczna MOP udziela pomocy uczniom warszawskich szkół publicznych i niepublicznych w wieku 15-19 lat. Możliwa jest kontynuacja terapii do ukończenia 21 lat.
- Z pomocy Poradni Specjalistycznej MOP może korzystać:
1) młodzież z zaburzeniami osobowości, zaburzeniami nastroju, zaburzeniami lękowymi, zaburzeniami odżywiania;
2) młodzież zagrożona uzależnieniem od środków zmieniających świadomość, niedostosowaniem i wykluczeniem społecznym;
3) młodzież przeżywająca problemy szkolne oraz różnego typu kryzysy rozwojowe i trudności adaptacyjne;
4) młodzież przeżywająca problemy rodzinne;
5) rodziny i opiekunowie prawni młodzieży wymienionej w ust.3 pkt 1,2,3 i 4;
6) nauczyciele i wychowawcy młodzieży wymienionej w ust.3 pkt 1,2,3 i 4. - Pomoc udzielana w poradni jest nieodpłatna, a korzystanie z niej jest dobrowolne.
§3
- Poradnia Specjalistyczna MOP realizuje swoje cele poprzez:
1) profilaktykę zaburzeń okresu dojrzewania;
2) terapię młodzieży oraz jej rodzin;
3) psychoedukację i poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne. - W ramach działań profilaktycznych Poradnia Specjalistyczna MOP:
1) wspomaga szkoły i placówki oświatowe w organizowaniu pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla uczniów;
2) wypracowuje i propaguje nowe formy profilaktyki zdrowotnej i rozpowszechnia je w szkołach i placówkach oświatowych oraz dzieli się wiedzą i doświadczeniem z profesjonalistami pracującymi na rzecz młodzieży.
3) prowadzi zajęcia psychoedukacyjne dla klas szkolnych na terenie poradni
- W ramach działań terapeutycznych Poradnia Specjalistyczna MOP prowadzi:
1) konsultacje w celu rozpoznania problemów;
2) terapię indywidualną młodzieży;
3) terapię grupową młodzieży i rodziców;
4) terapię rodzinną;
5) konsultacje specjalistyczne; - W ramach działań edukacyjnych i poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego Poradnia Specjalistyczna MOP:
1) prowadzi działalność konsultacyjno-doradczą, informacyjną i psychoedukacyjną dla młodzieży, jej rodziców bądź opiekunów prawnych, nauczycieli i wychowawców;
2) opracowuje modelowe i systemowe rozwiązania w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i upowszechnia je w formie publikacji na wszelkich rodzajach nośników medialnych;
3) współpracuje z wolontariuszami w zgodzie z ustawą o wolontariacie;
4) edukuje profesjonalistów pracujących z młodzieżą i umożliwia im rozwój własnego warsztatu pracy w oparciu o umowę o wolontariacie - Wszystkie formy pomocy udzielanej w Poradni Specjalistycznej MOP mogą mieć formę online. Poradnia może prowadzić działania online za pośrednictwem platformy wideokomunikacyjnej albo rozmowy telefonicznej w uzasadnionych przypadkach i po uprzednim uzgodnieniu z osobą korzystającą z pomocy poradni.
Podczas konsultacji wstępnej młodzież, opiekunowie prawni lub specjaliści korzystający z pomocy poradni podpisują zgodę na ewentualny udział w zajęciach online o treści: „wyrażam zgodę na korzystanie z pomocy psychologicznej za pomocą komunikatora internetowego lub poprzez kontakt telefoniczny w uzgodnionych przypadkach.”
Warunki korzystania z technologii informacyjno – komunikacyjnych w kontakcie ustalane są każdorazowo indywidualnie z osobą korzystającą z pomocy poradni: uwzględniając rodzaj kanału komunikacji, warunki bezpiecznego uczestnictwa i sposób potwierdzania uczestnictwa.
III. ORGANY PORADNI SPECJALISTYCZNEJ MOP
§4
- Organami Poradni Specjalistycznej MOP są:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
§5
- Funkcję Dyrektora Poradni Specjalistycznej MOP powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący poradnię.
- Na stanowisko dyrektora może być powołana osoba, która posiada kwalifikacje pedagogiczne i co najmniej 5-letni staż pracy pedagogicznej oraz spełnia kryteria zawarte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz. U. 2017 poz. 1597)
- Do obowiązków Dyrektora należy:
1) kierowanie całokształtem bieżącej działalności poradni i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz przedstawianie Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy do roku, wniosków ze sprawowanego nadzoru oraz informacje o działalności poradni;
3) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
4) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym poradni zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za sposób ich wykorzystania;
5) organizowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi poradni;
6) zatrudnianie i zwalnianie pracowników poradni;
7) przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych pracownikom poradni;
8) występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla pracowników poradni;
8) opracowanie do 30 kwietnia danego roku arkusza organizacji poradni uwzględniającego plan pracy oraz plan finansowy poradni;
10) opracowanie planu nadzoru pedagogicznego do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan;
11) powoływanie w szczególnych okolicznościach z grona pracowników osoby pełniącej funkcję kierownika, z każdorazowym określeniem jego zadań i kompetencji;
12) zapewnienie bezpieczeństwa osobom korzystającym z pomocy i pracownikom w czasie zajęć organizowanych przez Poradnię Specjalistyczną MOP;
13) współpraca ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogiczno-psychologicznych;
14) stwarzanie warunków do działania wolontariatu w poradni zgodnie z ustawą o wolontariacie;
15) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
§6
- Dyrektor może utworzyć, za zgodą organu prowadzącego, stanowisko wicedyrektora lub stanowiska wicedyrektorów, oraz w zależności od potrzeb, inne stanowiska kierownicze.
- Wicedyrektora i innych kierowników powołuje i odwołuje ze stanowiska dyrektor Poradni Specjalistycznej MOP po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- W przypadku nieobecności dyrektora Poradni Specjalistycznej MOP zastępuje go wicedyrektor.
- Dyrektor w realizacji swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną.
§7
- Organem kolegialnym Poradni Specjalistycznej MOP jest Rada Pedagogiczna.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez nią regulaminu działalności.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Członkami Rady Pedagogicznej są wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Poradni Specjalistycznej MOP.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor poradni.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane na początku i na końcu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być zwoływane:
- na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- z inicjatywy dyrektora;
- na wniosek organu prowadzącego;
- z inicjatywy co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
§8
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planu pracy Poradni Specjalistycznej MOP;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) ustalenie sposobu wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy poradni.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy Poradni Specjalistycznej MOP;
2) projekt planu finansowego poradni;
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nagród, wyróżnień i odznaczeń dla pracowników;
4) propozycje Dyrektora poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć zleconych dodatkowo płatnych.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu lub jego zmian oraz uchwała nowy statut lub zmiany w statucie.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w poradni.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.
- Dyrektor Poradni Specjalistycznej MOP wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci i młodzieży oraz ich rodziców i nauczycieli, a także innych pracowników Poradni Specjalistycznej MOP.
§9
- Spór między pracownikami Poradni Specjalistycznej MOP rozwiązuje Dyrektor.
- Spór między pracownikiem a Dyrektorem Poradni rozwiązuje organ prowadzący lub nadzorujący poradnię a w uzasadnionych przypadkach sąd pracy.
- Spór między Radą Pedagogiczną a Dyrektorem Poradni rozwiązuje organ prowadzący lub organ nadzorujący placówkę.
- ORGANIZACJA PRACY PORADNI
§10
- Poradnia działa w ciągu całego roku szkolnego jako placówka, w której nie przewidziane są ferie szkolne.
- Dzienny czas pracy poradni ustala dyrektor w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
- Szczegółową organizację działań Poradni Specjalistycznej MOP w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji poradni, opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego. Arkusz organizacji pracy jest składany do 30 kwietnia danego roku.
- Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący do dnia 25 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji pracy poradni znajduje się w szczególności: liczba pracowników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz liczba godzin zajęć przydzielonych poszczególnym pracownikom zgodnie z liczbą godzin zatwierdzonych przez organ prowadzący w arkuszu organizacji.
- PRACOWNICY PORADNI
§11
- W Poradni Specjalistycznej MOP mogą być zatrudnieni:
1) pracownicy pedagogiczni: psychologowie, pedagodzy – posiadający potwierdzone kwalifikacje, odpowiednie do specyfiki działalności poradni.
2) pracownicy administracji i obsługi.
- Liczbę pracowników poradni w zależności od aktualnych zadań na wniosek Dyrektora ustala organ prowadzący.
- Zadania poradni w zależności od potrzeb mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni Specjalistycznej MOP, zasady ich zatrudniania i wynagradzania, oraz sprawy nie ujęte w statucie regulują przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz.U z 2006 nr.97, poz.674 ze zmianami) oraz Uchwała nr LII/1581/2009 Rady M. st. Warszawy z dnia 09.04.2009r.w sprawie ustalenia regulaminu dotyczącego niektórych zasad wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez M.st. Warszawa]
- Prawa i obowiązki pracowników administracji i obsługi określają przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy oraz Ustawa z dnia 21.11.2008r. o pracownikach samorządowych. (Dz.U. 2008 nr 223 poz. 1458).
§12
- Do podstawowych zadań i obowiązków pracowników pedagogicznych należy:
1) prowadzenie terapii i innych zajęć psychologicznych, pedagogicznych zgodnie z zasadami rzetelności i z uwzględnieniem aktualnej wiedzy psychologicznej;
2) dokumentowanie pracy zgodnie z ustaleniami obowiązującymi w poradni;
3) zachowanie tajemnicy zawodowej;
4) przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych;
5) przestrzeganie zasad bhp i dbanie o bezpieczeństwo osób korzystających z pomocy w poradni. - Pracownik pedagogiczny jest zobowiązany do dostępności w poradni w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku pracownika zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb jest dostępny dla klientów poradni.
- Do zadań pracowników administracji należy:
1) obsługa sekretariatu zgodnie z instrukcją kancelaryjną poradni;
2) obsługa spraw kadrowych zgodnie z wyznaczonym przez dyrektora zakresem;
3) obsługa spraw finansowych zgodnie z wyznaczonym przez dyrektora zakresem;
4) inne zadania związane z bieżącą pracą administracyjno-biurową. - Do zadań pracowników obsługi należy w szczególności utrzymanie pomieszczeń poradni w porządku i czystości.
- Dyrektor może powierzyć pracownikom inne zadania.
- Każdy pracownik otrzymuje indywidualny zakres obowiązków.
VI. DOKUMENTACJA PORADNI
§13
- Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
1) roczny plan pracy poradni,
2) plan finansowy,
3) plan nadzoru pedagogicznego i dokumenty związane z jego realizacją
4) sprawozdanie z realizacji rocznego planu pracy poradni,
5) alfabetyczny wykaz osób korzystających z pomocy poradni,
6) dokumentacja indywidualna osób korzystających z pomocy poradni,
7) dziennik zajęć grupowych,
8) dzienniki indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych,
9) protokoły posiedzeń Rad Pedagogicznych,
10) protokoły spotkań zespołów merytorycznych, zadaniowych i organizacyjnych,
11) sprawozdania z realizacji zadań, pracy zespołów merytorycznych i zadaniowych
12) rejestr wydanych dokumentów,
13) inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Dokumentacja prowadzona przez pracownika pedagogicznego podlega nadzorowi ze strony Dyrektora.
- Pracownik ponosi pełną odpowiedzialność za prowadzoną przez siebie dokumentację.
- Za prawidłowe prowadzenie dokumentacji odpowiedzialny jest Dyrektor.
- Wgląd w dokumentację posiadają upoważnieni pracownicy organów nadzorujących poradnię.
- Pracownicy są zobowiązani do przestrzegania regulaminów procedur i instrukcji obowiązujących w poradni.
VII. WSPÓŁPRACA Z INNYMI PODMIOTAMI
§14
- Poradnia Specjalistyczna MOP współpracuje z innymi poradniami, instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie działalności określonej statutem.
- Pracownicy poradni współpracują z wychowawcami, pedagogami, psychologami oraz innymi profesjonalistami pracującymi na rzecz młodzieży przy udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
- superwizje,
- szkolenia,
- warsztaty.
- Poradnia współpracuje z wolontariuszami na mocy podpisanego porozumienia.
- Poradnia realizuje wspomaganie szkół i placówek we współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń w ramach Warszawskiego Modelu Wspomagania.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§15
- Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Radę Pedagogiczną Poradni Specjalistycznej MOP.
- Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc prawną dotychczas obowiązujący Statut z dnia 21 listopada 2018r
- Każda nowelizacja Statutu skutkuje tekstem ujednoliconym.